Αρχική » Καλοκαίρι - Summer » Διατροφή και μαύρισμα. Ποιες τροφές βοηθούν στο μαύρισμα το καλοκαίρι
Καρότο, βερίκοκα, καρπούζι, τομάτα, μπρόκολο και σπανάκι πλούσια σε καροτενοειδή, ουσίες που βοηθούν στο μαύρισμα

Διατροφή και μαύρισμα. Ποιες τροφές βοηθούν στο μαύρισμα το καλοκαίρι

Διατροφή και μαύρισμα. Ποιες τροφές βοηθούν στο να μαυρίσουμε γρηγορότερα. Επιτυγχάνεται πιο γρήγορα με την πρόσληψη καροτενοειδών που συναντάμε σε λαχανικά και φρούτα.

Διατροφή και μαύρισμα – Ποιες τροφές βοηθούν στο μαύρισμα

Το μαύρισμα αποτελεί μία φυσιολογική αμυντική λειτουργία του οργανισμού μας στην επικίνδυνη υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου.

Συγκεκριμένα, με την επίδραση του ήλιου ερεθίζεται μία ομάδα κυττάρων που βρίσκονται ακριβώς κάτω από την επιδερμίδα και εκκρίνουν μία ουσία, τη μελανίνη, που σχηματίζει ένα προστατευτικό τείχος εμποδίζοντας την είσοδο της υπεριώδους ακτινοβολίας στο εσωτερικό του οργανισμού.

Η μελανίνη είναι η κυρίως υπεύθυνη ουσία για το μαύρισμα. Επιστημονικά στοιχεία που να δείχνουν ότι τροφές μπορούν να ερεθίσουν την έκκριση μελανίνης και να προκαλέσουν μαύρισμα, δεν υπάρχουν.

Ωστόσο, το πολυπόθητο για πολλούς μαύρισμα επιτυγχάνεται και με έναν παράλληλο δρόμο, την πρόσληψη καροτενοειδών.

Τα καροτενοειδή, ουσίες που υπάρχουν κατά βάση σε λαχανικά και φρούτα, όπως:

β-καροτένιο

1 Τα β – καροτένια στο καρότο και στα βερίκοκα

Τα β – καροτένια αποτελούν ισχυρές αντιοξειδωτικές ενώσεις βοηθώντας στην αδρανοποίηση των ελευθέρων ριζών.

Ο ρόλος τους στα φυτά είναι η προστασία των φυτικών ιστών από τη δράση της υπεριώδους ακτινοβολίας (UV).

Φαίνεται πως αντίστοιχη δράση έχουν και στον άνθρωπο. Μελέτες έχουν δείξει πως η λήψη β-καροτενίων βοηθά στην προστασία του δέρματος από την υπεριώδη ακτινοβολία, στην πρόληψη εμφάνισης εγκαύματος ενώ επίσης βοηθούν στην πρόληψη εμφάνισης καρκίνου.

Το λυκοπένιο

2 Το λυκοπένιο στο καρπούζι και στην τομάτα

Το λυκοπένιο παρουσιάζει πολλές και σημαντικές δράσεις για τον οργανισμό. Μετά την απορρόφησή του από το έντερο, εναποτίθεται στο συκώτι, στους πνεύμονες, στον προστάτη, στο παχύ έντερο και στο δέρμα.

Η λουτεϊνη

3 Η λουτεϊνη στο μπρόκολο και στο σπανάκι

Η λουτεΐνη, ένα θρεπτικό συστατικό που ανήκει στην κατηγορία των καροτενοειδών και δρα στον οργανισμό ως αντιοξειδωτικό, αποδεικνύεται εξαιρετικά αποτελεσματικό ενάντια στις φλεγμονές.

Καροτενοειδή. Φυτικές ουσίες που υπάρχουν σε φρούτα & λαχανικά

Τα καροτενοειδή είναι φυτικές ουσίες που υπάρχουν σε πολλά φρούτα και λαχανικά και τους αποδίδουν το χαρακτηριστικό κόκκινο, κίτρινο ή πορτοκαλί τους χρώμα.

Αποτελούν προ-βιταμίνες Α και είναι ιδιαίτερα γνωστά για την αντιοξειδωτική τους δράση. Τα πιο γνωστά καροτενοειδή είναι το άλφα και βήτα καροτένιο, το λυκοπένιο, η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη.

Ευθύνονται σε μικρό, έστω, βαθμό για το σκουρόχρωμο της επιδερμίδας μας. Οι χρωστικές αυτές ουσίες αποθηκεύονται κάτω από την επιδερμίδα και σε μεγάλες συγκεντρώσεις μπορούν να επηρεάσουν και το χρώμα του δέρματος.

Προσοχή όμως στην υπερκατανάλωσή τους, γιατί οι ουσίες αυτές σε μεγάλες ποσότητες μπορεί να είναι επικίνδυνες.

Γνωστό τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η κανθαξανθίνη, μία ουσία που ευρέως χρησιμοποιείται σε προϊόντα μαυρίσματος.

Η ουσία αυτή, ενώ έχει εγκριθεί από το FDA και χρησιμοποιείται ως χρωστική στις τροφές σε μικρές ποσότητες, δεν έχει εγκριθεί ως συστατικό κρεμών μαυρίσματος, γιατί σε μεγάλες ποσότητες προκαλεί ηπατίτιδα, διαταραχές στην όραση και βλάβες στο γαστρεντερικό σύστημα.

Διατροφή και μαύρισμα

Η διυδροξυακετόνη (DHA) – Συστατικό των προϊόντων μαυρίσματος

Ένα άλλο γνωστό συστατικό των προϊόντων μαυρίσματος αποτελεί το DHA (διυδροξυακετόνη), που συναντάται και στις τροφές, σε μικρές ωστόσο ποσότητες (παντζάρια).

Αντιδρώντας με τα αμινοξέα της κάτω στιβάδας της επιδερμίδας οδηγεί στο μαύρισμα (αντίδραση Maillard). Το τεχνητό αυτό μαύρισμα είναι μικρής έντασης και διαρκεί περίπου 5-7 μέρες.

Συμπερασματικά, οι τροφές από μόνες τους δεν μας οδηγούν στο μαύρισμα.

Η κατανάλωση όμως λαχανικών, φρούτων κατά βάση, όσο και οσπρίων αυξάνει την περιεκτικότητα των χρωστικών ουσιών (καροτενοειδών) στο κάτω μέρος της επιδερμίδας, επηρεάζοντας έτσι τη διαδικασία μαυρίσματος.

Σε κάθε περίπτωση όμως, δεν θα πρέπει να ξεχνούμε ότι η υπεριώδης ακτινοβολία αυξάνει την παραγωγή των επικίνδυνων ελευθέρων ριζών στο σώμα μας και η κατανάλωση των φρούτων και λαχανικών μας προσφέρει την κύρια αμυντική προστατευτική ασπίδα που είναι τα αντιοξειδωτικά συστατικά.

Παπαλαζάρου Αναστάσιος, MSc 

dietup.gr
(Με την συνεργασία και την άδεια του)

#Καλοκαίρι - #Διατροφή και μαύρισμα. Ποιες #τροφές βοηθούν στο #μαύρισμα (λαχανικά, φρουτα κ.ά)